,,Zabawa jest nauką. Nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki…”
Przez ostatnie trzy tygodnie zajęcia matematyczne w zerówce i klasie pierwszej poświęcone były na wspomaganie dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych w zakresie figur geometrycznych i organizowaniu przestrzeni płaskiej.
Umiejętności geometryczne towarzyszyły człowiekowi od początków jego działalności. Budowanie domów, łodzi, spichlerzy, dekorowanie sprzętów i pomieszczeń, wytyczanie pól do uprawy – w tych wszystkich czynnościach tkwią początki pojęć i procedur geometrycznych.
Nie wystarczy zatem samo wizualne rozpoznanie i nazwanie kształtu, ważne jest też poznanie własności figur i dostrzeganie relacji zachodzących między nimi. Możliwe to jest tylko przez działanie i… my właśnie działaliśmy!!
A tak w skrócie to: obrysowywaliśmy kształty przedmiotów, rozcinaliśmy je i składaliśmy ponownie, układaliśmy szlaczki, ornamenty, mozaiki, projektowaliśmy pasek do sukienki dla mamy, płytki do łazienki, dywan do salonu – jednym słowem przesuwaliśmy, obracaliśmy, nakładaliśmy, łączyliśmy figury ze sobą
Niezwykle emocjonujące były zajęcia z lusterkami dotyczące osi symetrii, stemple z ziemniaków (gdzie obserwowaliśmy obroty) oraz budowanie makiety miasta.
Na naszej matematyce nie było cicho, nie było porządku, ale za to były emocje, które jak nic innego sprzyjają procesowi uczenia się. Mam nadzieję, że dzięki tym zajęciom będziemy mieli w przyszłości wielu znanych konstruktorów, inżynierów, plastyków, ogrodników, dekoratorów.