Szkoła w Mysiadle

Jesienne arty

Wieża czytelnicza

W poniedziałkowy poranek w klasie 3 została podsumowana pierwsza część projektu „Wieży czytelniczej”. Po dwóch miesiącach samodzielnego czytania wybranych przez siebie książek oraz po zeszłotygodniowych prezentacjach, przyznane zostały wyróżnienia oraz tytuły „Jesiennego Pożeracza Książek”.

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Już w tym tygodniu czytelnicze raporty trzecioklasistów zagoszczą w naszej szkolnej biblioteczce – zachęcamy do korzystania z rekomendacji!:)

Projekt trwa nadal – następne podsumowanie w lutym.

Z wizytą w Polin

W piątek, 10 listopada, klasa 6 wybrała się do Muzeum Historii Żydów Polskich Polin na lekcję o tolerancji pt. „Jak pięknie się różnić”.

Uczniowie wzięli udział w warsztatach, podczas których spojrzeli sobie w oczy, co czasem wcale nie jest takie łatwe, jak mogłoby się wydawać; odegrali scenki, co wzbudziło różne emocje i porozmawiali o szacunku i delikatności w obliczu różnic między ludźmi.

Na koniec, szóstoklasiści mieli za zadanie rozwiązać kilka zagadek dotyczących sytuacji dzieci żydowskich w XIX wieku, korzystając z informacji przedstawionych w rozmaitej formie w muzeum. Miło było patrzeć, jak naszych uczniów wciąga zdobywanie wiedzy:)

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

 

Święto Niepodległości

W poniedziałek 13 listopada obchodziliśmy w naszej szkole Święto Niepodległości. Z tej okazji klasa 5 przygotowała przedstawienie o historii Polski z dziecięcej perspektywy. Było wzruszająco, refleksyjnie i pięknie. Zapraszamy do obejrzenia relacji filmowej.

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

W prezentacji multimedialnej wykorzystano fragmenty filmu Tomasza Bagińskiego pt. „Animowana Historia Polski”, prezentowanego w serwisie Youtube.

Jako podkład muzyczny wykorzystano fragment kantaty scenicznej Carla Orffa „Carmina Burana”.

Fotografie wykorzystane w prezentacji pochodzą z serwisów internetowych, w tym m.in. z portalu warszawa.pl.

Emocje pod lupą

Witajcie,

Jesteśmy coraz bliżej Profesora Szkiełko! Na ostatnich zajęciach przemierzyliśmy wzdłuż i wszerz Archipelag Dobrych Relacji. Wędrowaliśmy przez Góry i Sawannę Osobowości. W czasie naszej podróży wyjaśniliśmy pojęcie „osobowość” i dowiedzieliśmy się, czym ludzie różnią się między sobą.

W zabawie „Zwierzogród” poznaliśmy cztery zwierzęta, a następnie odkryliśmy, co to znaczy, że ktoś posiada osobowość pawiana, słonia, żółwia czy pandy. Wiemy już, że ludzie mają osobowość mieszaną, czyli wiele cech, które w różnym nasileniu wpływają na nasze zachowanie.

My już wiemy, jakimi jesteśmy typami osobowości. Uświadomiliśmy sobie, że mimo, iż w naszej klasie jest istny „zwierzogród”, to KAŻDY Z NAS JEST POTRZEBNY i MA SWOJĄ, WAŻNĄ ROLĘ W GRUPIE. A Wy? Jesteście najbardziej pawianem (cholerycy), słoniem (sangwinicy), pandą (melancholicy), czy żółwiem (flegmatycy)?

Dzięki realizacji tej części zajęć dostaliśmy od Mistrza Gry kartę RAKIETA i mogliśmy bez większych problemów udać się na Planetę Twórczego Myślenia, a tam… czeka na nas Profesor Szkiełko:)

Do zobaczenia!

 

Pieniądze to nie wszystko?

We wtorek 14 listopada klasa druga była na wycieczce w warszawskim Centrum Pieniądza na warsztatach: „Czy pieniądzem może być wszystko?”. Dowiedzieliśmy się, czym płacono dawno, dawno temu i jakie warunki musiały spełniać płaciwa. Okazało się, że monety są najlepszym płatniczym wynalazkiem!:)

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

 

Matematyka – i wszystko GRA!

Zapraszamy rodziców uczniów z klas 0-3 na warsztaty rozwijania umiejętności matematycznych u dzieci, z wykorzystaniem specjalnie skonstruowanych gier. Poprowadzi je Paulina Janiszek, wychowawczyni klasy 2, nauczycielka specjalizująca się w edukacji matematycznej dzieci młodszych.

Kiedy
2 grudnia (sobota), godz. 10.00-13.30

Gdzie
Niepubliczna Integracyjna Szkoła Podstawowa w Mysiadle, ul. Krótka 11

Program warsztatów
10.00-11.30 – Moduł I – Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?
11.30-12.00 – Przerwa kawowa
12.00-13.30 – Moduł II – Gry i zabawy rozwijające umiejętności matematyczne

Uczestnicy warsztatów otrzymają pakiet materiałów zawierający poruszane na nich treści.

Cena warsztatów 30 zł

Rejestracja – w warsztatach może wziąć udział 16 osób, dlatego decyduje kolejność zgłoszeń (istnieje możliwość powtórzenia szkolenia w przypadku większej liczby chętnych). Formularz zgłoszenia

Opłata
Wpłat prosimy dokonywać najpóźniej do 28 listopada na konto szkoły:

VOLKSWAGEN BANK S.A.
85 2130 0004 2001 0343 4511 0001
Tytuł przelewu: Warsztaty matematyczne


Moduł I
Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?

W tej części warsztatów uczestnicy dowiedzą się, dlaczego w rozwoju dzieci ważne są gry, jakie są rodzaje gier, jak wprowadzić dzieci w tajniki konstruowania gier. Skonstruują także (w zespołach) własną grę i zagrają w nią.

Moduł II
Gry i zabawy rozwijające umiejętności matematyczne (z wykorzystaniem miarki krawieckiej, kości i kart do gry)

W tej części warsztatów zaprezentowane zostaną gry i zabawy rozwijające umiejętności matematyczne u dzieci. Gry i zabawy posegregowane będą według stopnia trudności: zaczniemy od najmłodszych dzieci, a zakończymy na grach dla dzieci kończących etap edukacji wczesnoszkolnej.

O prowadzącej

Paulina Janiszek uczy w Niepublicznej Integracyjnej Szkole Podstawowej w Mysiadle. Jest wychowawczynią klasy drugiej oraz pedagogiem terapeutą. Ukończyła studia magisterskie z zakresu pedagogiki specjalnej w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Dodatkowe uprawnienia zdobyła na studiach podyplomowych „Terapia pedagogiczna z elementami systemu Marii Montessori”, „Matematycznie uzdolnione dzieci” oraz „Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna”. Ukończyła również roczny kurs kwalifikacyjny z zakresu pedagogiki Marii Montessori. Jest fanką matematyki w działaniu. W naszej szkole wprowadza innowację pedagogiczną, której celem jest rozwijanie uzdolnień matematycznych. Stara się być nauczycielem pełnym pasji i rozbudzać w dzieciach chęć do radosnego odkrywania świata.


Osoba kontaktowa
Renata Dobrowolska
renata.dobro1@gmail.com

Szkoła jak z bajki

W piątek 10 listopada, z inicjatywy Samorządu Szkolnego i z okazji Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajek, przebraliśmy się za ulubionych bohaterów. Zabawa była przednia, śmiechu co niemiara, a wszystkie osoby w kostiumach otrzymały nagrody. Może w przyszłym roku dołączy do nas więcej nauczycieli…?:)

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Autyzm i zespół Aspergera

Zapraszamy na szkolenie poświęcone tematyce zaburzeń ze spektrum autyzmu u dzieci w wieku szkolnym. Poprowadzi je Marta Cieśla, psycholog i terapeta z Centrum wspierania Rozwoju ESPERI.
Szkolenie jest adresowane do rodziców oraz nauczycieli, którzy na co dzień mierzą się z trudnościami związanymi z autyzmem i zespołem Aspergera swoich dzieci i wychowanków. Zapraszamy także osoby, których temat dotyczy pośrednio – wszystkich rodziców dzieci ze szkół integracyjnych oraz dalszych członków rodziny dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Szkolenie jest podzielone na cztery moduły tematyczne:

MODUŁ I i II – Oczami dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i Komunikacja
(wspólne dla wszystkich uczestników)
MODUŁ III – Praca w klasie (adresowany do samych nauczycieli)
MODUŁ IV – Wspieranie rozwoju dziecka w domu (dla samych rodziców / opiekunów)


INFORMACJE ORGANIZACYJNE

Kiedy
9 grudnia (sobota), godz. 9:00 – 16:00  (MODUŁ I, II, III),
12 grudnia (wtorek), godz. 17.00 – 20.00 (MODUŁ IV)

Gdzie
Niepubliczna Integracyjna Szkoła Podstawowa w Mysiadle, ul. Krótka 11

Parkowanie
– przy szkole (ok 10 miejsc)
– przy ul. Topolowej
– przy CEiS na ul. Ogrodowej

Koszt
Udział w szkoleniu jest nieodpłatny dla rodziców i nauczycieli z NISP w Mysiadle.
Koszt uczestnictwa dla osób spoza NISP wynosi 50 zł.
Wpłaty należy dokonać najpóźniej do 5 grudnia na konto:

VOLKSWAGEN BANK S.A.
85 2130 0004 2001 0343 4511 0001
Tytuł przelewu: SZKOLENIE AUTYZM

Zapisy
Wszystkich zainteresowanych prosimy o dokonanie rejestracji poprzez formularz zgłoszenia. Maksymalna liczba uczestników to 40 osób. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Zainteresowani uczestnicy otrzymają zaświadczenia potwierdzające udział w szkoleniu.


PROGRAM SZKOLENIA

9 grudnia (sobota)

MODUŁ I: Oczami dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
9.00 – 11.00 (rodzice i nauczyciele)

  • Autystyczna triada zaburzeń.
  • Okulary na objawy – świat z perspektywy dziecka.
  • Specyfika przetwarzania informacji przez zmysły.

MODUŁ II: Komunikacja
11.00 – 13.00 (rodzice i nauczyciele)

  • Jak osoba z ASD rozumie język?
  • Co wspomaga komunikację?
  • Rysunki, komiksy, grafy, alternatywne sposoby komunikacji.
  • Myślenie dynamiczne a myślenie statyczne.
  • Komunikacja dynamiczna i instrumentalna.
  • Myślenie za dziecko a kierowanie myśleniem.

MODUŁ III: Praca w klasie
13.00 – 16.00 (nauczyciele)

  • Trudności w rozumieniu sytuacji społecznych przez ucznia z autyzmem.
  • Strukturyzacja pracy (check listy, zasady, przywileje, system sygnalizacji świetlnej).
  • Sytuacje trudne.
  • Czy i jak mówić o trudnościach dzieciom?


12 grudnia (wtorek)

MODUŁ IVWspieranie rozwoju dziecka w domu
17.00 – 20.00 (rodzice)

  • Wymagać, ale jak?
  • Jak wyznaczać strefy najbliższego rozwoju?
  • Skuteczne wydawanie poleceń.
  • Być szanującym autorytetem.
  • Jak zadbać o siebie i swoje rodzicielskie zasoby?

W trakcie szkolenia przewidziane są przerwy kawowe.



O prowadzącej

Marta Cieśla – psycholog, terapeuta, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny w procesie certyfikacji, założycielka Centrum Wspierania Rozwoju ESPERI. Na co dzień pracuje z dziećmi z wyzwaniami w rozwoju i na rzecz dzieci: z rodzicami, nauczycielami, placówkami. Prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i dorosłych, warsztaty dla rodziców, szkolenia dla specjalistów pracujących z dziećmi oraz konsultacje dla placówek. Spełnia dziecięce marzenia na obozach terapeutycznych. W swojej pracy najpierw widzi dziecko, potem trudności, a następnie system, który za dzieckiem stoi. Wierzy w nieograniczony potencjał. Jej motto brzmi: Musi się w Tobie palić to, co chcesz zapalić w innych (św. Augustyn).



Osoba kontaktowa
Renata Dobrowolska 
renata.dobro1@gmail.com

Finlandia koło Mysiadła

W piątek 27 października grupa nauczycieli i rodziców z naszej szkoły z panią dyrektor na czele wyruszyła do Białegostoku, by wziąć udział w międzynarodowej konferencji dotyczącej fińskiej edukacji.

Jedziemy po wiedzę

Co skłoniło ponad 250 osób z całej Polski, w tym naszą mysiadłowską delegację, by w ciemnościach ledwo zapowiadającego się dnia obrać kurs na północny wschód Polski?  Trudno mówić w imieniu wszystkich, ale wpisując w nawigacji Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu w Białymstoku, wiedziałyśmy jedno – pociąga nas model fińskiej edukacji ponieważ… wydaje się bliski temu, co robimy w Mysiadle.  Zapragnęłyśmy go więc zgłębić, poznać szczegóły i zaczerpnąć z doświadczenia Finów.

O fińskiej edukacji można przeczytać wiele. Odkąd kilkanaście lat temu fińscy uczniowie zaczęli zajmować czołowe miejsca w testach sprawdzających umiejętności, ich model edukacji trafił „pod lupę”. W wielu publikacjach podejmowany jest temat sukcesu („cudu”) edukacyjnego tego liczącego zaledwie 5 mln mieszkańców kraju. Rzadko jednak można usłyszeć na żywo fińskich nauczycieli opowiadających o codzienności i szczegółach ich funkcjonowania. Taką okazję mieliśmy właśnie na konferencji w Białymstoku. Wyjątkowość przekazu wynikała również z tego, że dwoje z nauczycieli-prelegentów było Polakami od kilkunastu lat uczącymi w fińskich szkołach. Dzięki temu łatwiej im było odnieść się do wielu kwestii poruszanych przez publiczność.

Fiński „cud”

Jaka jest fińska szkoła? W Finlandii dzieci zaczynają szkołę w wieku 7 lat i przechodzą obowiązkową edukację przez 9 lat szkoły podstawowej. Uczniowie mają przeciętnie 4 lekcje dziennie w klasach młodszych i 5-6 lekcji dziennie w klasach starszych. Najczęściej nie zadaje się prac domowych. Nie istnieje też instytucja korepetycji. Dzieci chodzą do szkoły najbliższej ich miejscu zamieszkania. Nie ma sensu szukać dalszej – wszystkie są dobre. Nie istnieją rankingi szkół. Nie ma też szkół integracyjnych – uczniowie ze specjalnymi potrzebami są w każdej ze szkół. Praktycznie nie istnieją również szkoły prywatne

W nauczaniu ważne są umiejętności praktyczne oraz samodzielność. Nie ma podziałów na grupy wedle poziomu. Prace często organizuje się w zespołach, także międzyklasowych. W edukacji językowej popularny jest CLIL. W klasach jest przeciętnie 18-22 uczniów. Szkoły są nieduże, liczą najczęściej po dwie klasy na poziomie.

Dzieci od najmłodszych lat same podróżują do szkoły oraz zajmują się sprawami szkolnymi. Rodzice, mimo pełnego prawa, by być w szkole nawet na każdej lekcji, praktycznie w ogóle z tego prawa nie korzystają. Wszelkie problemy rozwiązuje się indywidualnie, bazując na zaufaniu i relacji. Mało jest procedur.

Nauczyciel – to brzmi dumnie

Finowie nie ulegli globalnemu trendowi „testomanii”. Pierwszym obowiązkowym zewnętrznym testem jest matura po szkole średniej. Zakłada się, że nauczyciele, w swym poczuciu odpowiedzialności, nauczają dobrze. I że nie trzeba sprawdzać ich skuteczności testami zewnętrznymi badającymi poziom uczniów i szkoły. Testy przeprowadza się wewnętrznie, dla siebie, korzystając z nich jako narzędzia informacji zwrotnej o swojej pracy. Fińscy nauczyciele mają ogromną swobodę w realizowaniu ministerialnej, bardzo ogólnej podstawy programowej. Nie istnieją kuratoria oświaty, w szkołach nie ma wizytacji. Stawia się na dobre wykształcenie nauczycieli – na niezwykle popularne studia pedagogiczne dostaje się jedynie 10 proc. najlepszych i najbardziej zmotywowanych kandydatów.  Później, już jako nauczyciele, cieszą się oni prestiżem społecznym oraz ogromnym zaufaniem ze strony władz oraz rodziców.

Obecny kształt modelu edukacji Finlandii jest wynikiem reformy, która została zapoczątkowana w latach 70. ubiegłego wieku. Reforma ta od początku cieszyła się ogromnym poparciem społecznym i miała szansę być kontynuowana przez kolejne dziesięciolecia, niezależnie od zmian w polityce.

Wnioski?

O tym, czym wrzało auto wiozące naszych delegatów w drodze powrotnej do Warszawy, napiszemy już niebawem w następnej odsłonie naszej fińskiej przygody.