Szkoła w Mysiadle

Król Maciuś i prawa dziecka

Pod koniec marca klasy młodsze odwiedziły teatr Lalka, aby obejrzeć spektakl „Król Maciuś”, a już 10 kwietnia naszą szkołę odwiedził sam Król Maciuś, czyli aktor tego teatru Rafał Derkacz. Pan Rafał przeprowadził dla nas dwa warsztaty. Zerówka wraz z klasą pierwszą poznały tajniki pracy aktora-lalkarza, a następnie każdy uczeń wykonał swoją kukłę. Klasy druga i trzecia brały udział w zajęciach o prawach dziecka – z kim jak z kim, ale z Królem Maciusiem zawsze dobrze rozmawia się na ten temat. Bardzo dziękujemy Panu Rafałowi za przeprowadzenie ciekawych i angażujących warsztatów!

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

 

Wielki Kiermasz Wielkanocny

Za nami kiermasz pani Marty i jej spółki cukierniczej. W ubiegły wtorek jadalniane kramy uginały się pod ciężarem wielkanocnych smakołyków i artystycznego rękodzieła. Liczna klientela niecierpliwie wyczekująca sygnału START mogła wybierać m.in. wśród batikowych pisanek, stroików-gniazdeczek i malowanych zawieszek. Nie zabrakło królików (w tym roku królowały króle chude z długimi nogami) oraz baranów (nasz faworyt to baran Biały Kołtun ze srebrną nitką – odzyskany ze sprutego bolerka komunijnego, bo na to się one nadają;) Były też koronkowe eko-torby (chyba na luksusowe zakupy) oraz przezroczyste saszetki dla miłośników różu z błyskiem. Powodzeniem cieszyły się także cudne kartki pani Ewy w stylu eco-shabby-chic:)

Wśród słodkości pojawiły się znane już wszystkim lukrowane bułeczki z jabłkiem autorstwa Mamy pani Marty, kruche babeczki z nutellą, przepiękne brownie pani Justynki oraz oczywiście mazurki. Te kiermaszowe zostały pięknie udekorowane przez dzieci pod okiem pani Agi. Był też mleczny blok czekoladowy i kajmakowe serniko-brownie Idy i Ani oraz cake popsy (a raczej egg popsy!) pani Kasi. A na deser jasnozielone cacka z dziurką pani Lucynki!

Dochód z tegorocznego kiermaszu wielkanocnego wyniósł 1400 zł. Zebrane środki zamierzamy przeznaczyć na doposażenie pracowni przyrodniczej w naszej szkole.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w przygotowanie kiermaszu, a najbardziej wielkiej mistrzyni sztuk wszelakich – naszej nieocenionej pani Marcie!

Aby się nigdy nie powtórzyło…

W piątek 5 kwietnia klasa 6 uczestniczyła w warsztatach pt: „Dziecko w czasie zagłady”, które odbyły się w Muzeum Polin. Dlaczego warto uczyć się również tej trudnej historii naszego kraju? Na to pytanie odpowiedzieli sami uczestnicy:

Trzeba pamiętać o naszej historii. Nie możemy rozmawiać tylko o błahych sprawach, ale też o rzeczach poważnych.

Musimy o tym się uczyć, aby wojna nigdy się nie powtórzyła.

Abyśmy pamiętali, że kiedyś ludzie musieli przez to przejść…

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Trzecioklasiści na czarnym lądzie

U trzeciaków dużo się ostatnio dzieje. Zainspirowani lekturą „Afryka Kazika” Łukasza Wierzbickiego postanowiliśmy wyruszyć „w podróż po czarnym lądzie”. Podróż fascynującą, pełną przygód, odkryć i zachwytów. Jak w każdym projekcie, rozpoczęliśmy od stworzenia siatki projektu oraz sprawdzenia, co wiemy lub czego nie wiemy. Powtórzyliśmy to, czego wcześniej dowiedzieliśmy się o kuli ziemskiej, wskazaliśmy Afrykę na globusie, planiglobie, mapach… W pracy grupowej przygotowaliśmy prezentacje o tym, jaką ten kontynent zajmuje powierzchnię, jakie kraje znajdują się w Afryce, a nawet o tym, jak Afryka wygląda z kosmosu. Dalej będzie tylko ciekawiej!

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

 

W zasadzie nic dodać, nic ująć

W poniedziałek 1 kwietnia uczniowie z klas 4 i 5 na warsztatach w BioCentrum Edukacji Narodowej zamienili się w małych chemików i badali tajemnicę czerwonej kapusty, a w zasadzie (i kwasie:) jej soku. Dowiedzieli się również, gdzie w naszym otoczeniu znajdziemy kwasy i zasady oraz zrobili w probówce własne mydło o zapachu… kapuścianym!

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Jak mieć stadninę i zysk

Co nowego u naszej szkolnej OptiZałogi?

Otóż w kolejnej odsłonie naszego projektu mieliśmy za zadanie oszacować budżet obiektu sportowego.

A wszystko zaczęło się od tego, że mieliśmy od naszych rodziców dowiedzieć się, skąd w domu biorą się pieniądze oraz na co rodzina wydaje pieniądze. W ten sposób poznaliśmy pojęcia przychody i koszty. W zabawie ruchowej rozpatrywaliśmy różne możliwości, a mianowicie: co to znaczy, że koszty = przychodom, koszty > przychody i koszty < przychody. Wiemy już, która opcja jest najkorzystniejsza. Najbardziej podobała nam się praca grupowa podczas, której szacowaliśmy budżet stadionu i stadniny koni. No i cóż…jedna firma miała zysk, a druga poniosła stratę. Nasi mistrzowie szybkiego rachowania nie mogli się przecież mylić!:)

Stop przemocy

Podczas pierwszego semestru w klasach 0-7 odbyły się warsztaty profilaktyczne „Stop przemocy”, podczas których uczniowie mieli okazję zapoznać się ze sposobami przeciwdziałania przemocy, nauczyć się bezpiecznych sposobów wyrażania złości i poszukać strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami. Uczniowie tworzyli kolaże ze swoimi pomysłami, ćwiczyli strategie na sobie oraz odgrywali scenki, aby sprawdzić różne sposoby reakcji w działaniu.

Ważnym tematem, który pojawił się podczas warsztatów, było to, jak stawiać swoje granice i umieć je obronić w sposób niekrzywdzący innych.

Płonie ognisko w lesie

W piątek 22 lutego harcerze obchodzili Dzień Myśli Braterskiej. W tym dniu składali sobie życzenia, myśleli o sobie ciepło, świętowali przynależność do harcerskiej braci. Klasy młodsze spotkały się, by posłuchać opowieści „starych” i tych zupełnie młodziutkich harcerek, a nawet zuchów. Pani Kasia pokazała im swoje zdjęcia z obozów harcerskich i innych przygód. Ida nauczyła kolegów i koleżanki szyfru GA-DE-RY-PO-LU-KI i pląsu, a potem opowiedziała, czym się różnią zbiórki zuchów od zbiórek harcerzy.

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Pani Kasia zaimponowała wszystkim swoimi zdolnościami survivalowymi – okazało się, że gdy podliczyła, ile w sumie czasu mieszkała w lesie, to wyszły jej aż 2 lata!

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Z harcerskim pozdrowieniem – CZUWAJ!

Kobiety świata i Minotaur

18 i 21 stycznia 2019 r. w naszej szkole odbyły się prezentacje projektów edukacyjnych. Mieliśmy okazję podziwiać efekty kilkumiesięcznej pracy uczniów z klas 4-8 oraz gimnazjum. Uczniowie zrealizowali aż 20 projektów o różnorodnej tematyce. Wszystkie projekty zostały zaliczone i spotkały się z ciepłym przyjęciem publiczności.

Wyróżniliśmy 2 projekty uczniów z klas 4-6: projekt Hani, Patrycji i Gabrysi z klasy 6 –  „Kobiety świata” (nagroda publiczności) oraz projekt Kai, Maćka, Natalii, Michała, Lwa i Oskara z klasy 5 – „Labirynt Minotaura” (nagroda nauczycieli). Spośród projektów klas starszych największe wrażenie na publiczności wywarł projekt Daniela z klasy 8 – „Niesamowita Azja”. Prezentacja projektów klas starszych miała także wspaniałą oprawę artystyczną, którą zapewniła klasa 7. Uczniowie przygotowali i wystawili inscenizację „Dziadów cz. II” Adama Mickiewicza.

Nasi uczniowie kolejny raz stanęli na wysokości zadania i udowodnili, że żadna praca (a zwłaszcza ta metodą projektu) nie jest im straszna!:)

 

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

 

Maraton z matematyką w tle

Ahoj!
To znowu My – OptiZałoga.

To już piąta odsłona naszego projektu „Matematyka z klasą”. Tym razem dostaliśmy bardzo ciekawe zadanie, a mianowicie: otrzymaliśmy mapki Wrocławia i mieliśmy wyznaczyć w tym mieście trasę maratonu. Na mapie długość maratonu to 84 centymetry, czyli w przeliczeniu 42 kilometry. Musieliśmy się nieźle nakombinować, ale każdej grupie się udało. Później oznaczaliśmy jeszcze punkty kontrolne co 16 cm 8 mm (czyli co 8,5 kilometra). Udało nam się świetnie podzielić zadania między sobą tak, aby każdy był zajęty. W każdej grupie był ktoś, kto szybko liczy, gdyż ta umiejętność była kluczowa. Nasze panie powiedziały, że dawno nie widziały takiego zaangażowania!:)

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.