Kobiety świata i Minotaur

18 i 21 stycznia 2019 r. w naszej szkole odbyły się prezentacje projektów edukacyjnych. Mieliśmy okazję podziwiać efekty kilkumiesięcznej pracy uczniów z klas 4-8 oraz gimnazjum. Uczniowie zrealizowali aż 20 projektów o różnorodnej tematyce. Wszystkie projekty zostały zaliczone i spotkały się z ciepłym przyjęciem publiczności.

Wyróżniliśmy 2 projekty uczniów z klas 4-6: projekt Hani, Patrycji i Gabrysi z klasy 6 –  „Kobiety świata” (nagroda publiczności) oraz projekt Kai, Maćka, Natalii, Michała, Lwa i Oskara z klasy 5 – „Labirynt Minotaura” (nagroda nauczycieli). Spośród projektów klas starszych największe wrażenie na publiczności wywarł projekt Daniela z klasy 8 – „Niesamowita Azja”. Prezentacja projektów klas starszych miała także wspaniałą oprawę artystyczną, którą zapewniła klasa 7. Uczniowie przygotowali i wystawili inscenizację „Dziadów cz. II” Adama Mickiewicza.

 Nasi uczniowie kolejny raz stanęli na wysokości zadania i udowodnili, że żadna praca (a zwłaszcza ta metodą projektu) nie jest im straszna!:)

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

 

Maraton z matematyką w tle

Ahoj!
To znowu My – OptiZałoga.

To już piąta odsłona naszego projektu „Matematyka z klasą”. Tym razem dostaliśmy bardzo ciekawe zadanie, a mianowicie: otrzymaliśmy mapki Wrocławia i mieliśmy wyznaczyć w tym mieście trasę maratonu. Na mapie długość maratonu to 84 centymetry, czyli w przeliczeniu 42 kilometry. Musieliśmy się nieźle nakombinować, ale każdej grupie się udało. Później oznaczaliśmy jeszcze punkty kontrolne co 16 cm 8 mm (czyli co 8,5 kilometra). Udało nam się świetnie podzielić zadania między sobą tak, aby każdy był zajęty. W każdej grupie był ktoś, kto szybko liczy, gdyż ta umiejętność była kluczowa. Nasze panie powiedziały, że dawno nie widziały takiego zaangażowania!:)

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

 

Dzień Otwarty za nami!

W sobotę 16 lutego mali i duzi zainteresowani „przyjściem na Krótką i pozostaniem na dłużej” odwiedzili naszą szkołę, by poczuć jej klimat, poznać nauczycieli i dzieci oraz rodziców obecnych uczniów.

Gospodarze stanęli na wysokości zadania – pierwszoklasiści tłumaczyli, czym jest tydzień paszportowy oraz relacjonowali, co jest u nas najczęściej na obiad w poniedziałek, a rodzice uczniów zabawiali rozmową gości i służyli informacjami z „pierwszej ręki”.

Duzi i mali mogli poznać szkołę, obserwując zajęcia z gier matematycznych i kodowania. Można też było zobaczyć próbkę działalności szkolnego English Club dla maluchów.

Teraz przed nami spotkania dziecięce w grupach oraz ostateczne decyzje.

Serdeczne podziękowania dla całej ekipy zaangażowanych gospodarzy: rodziców, nauczycieli, uczniów – w tym naszych samorządowców i ich aktywnej grupy. To dzięki Wam tak wielu małych i dużych pragnie stać się częścią naszej szkolnej wspólnoty!:)

Rodzicu, możesz więcej!

Serdecznie zapraszamy wszystkich rodziców na cykl trzech seminariów wspierających rozwój kompetencji rodzicielskich. Poprowadzi je psycholog, pani Maria Szaniawska-Thiel.

Wśród planowanych zagadnień pojawią się m.in.:

  • Jak lepiej rozumieć uczucia własne i swoich dzieci, jak sobie z tymi uczuciami radzić. Czy to jest w ogóle możliwe?
  • Jak uporządkować reguły i zasady panujące w naszych rodzinach, czyli rzecz o granicach w naszym życiu.
  • Jak się komunikować w codziennych sytuacjach w domu, żeby lepiej współpracować.
  • Jak rozwiązywać konflikty i problemy bez przemocy. Trochę o kłótniach między rodzeństwem.

DLA KOGO

Seminaria są otwarte także dla rodziców i opiekunów dzieci i młodzieży spoza szkoły w Mysiadle.

TERMINY

Środy, co drugi tydzień w godz. 18.00-20.00

Pierwsze spotkanie – 6 marca
Drugie spotkanie – 20 marca
Trzecie spotkanie – 6 kwietnia

GDZIE

Niepubliczna Integracyjna Szkoła Podstawowa w Mysiadle
Ul. Krótka 11

KOSZT

150 zł od osoby za cały cykl.
Płatności można dokonać w sekretariacie szkoły.

ZAPISY

Zainteresowane osoby prosimy o zgłoszenia poprzez FORMULARZ.
Maksymalna liczebność grupy to 20 osób.

Prowadząca

maria-szaniawska-thielMaria Szaniawska-Thiel – pomaga jako psychoterapeuta osobom dorosłym z trudnościami emocjonalnymi, w kryzysie, z zaburzeniami lękowymi i nastroju. Zajmuje się również poradnictwem psychologicznym i psychoedukacją, od lat prowadząc warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców. Jest szczęśliwą żoną i mamą 4 dzieci. Ukończyła Wydział Psychologii UW oraz Profesjonalną Szkołę Psychoterapii przy SWPS. Pracowała jako psycholog w szpitalu, szkole i w przedszkolu.

Kontakt
Renata Dobrowolska
infomysiadlo@gmail.com

 

Męskie klimaty

Późnym popołudniem w środę 23 stycznia odbyło się w naszej szkole niezwykłe spotkanie – konferencja dr hab. Grzegorza Grochowskiego pt. „Mężczyzna w szkole”. Zgromadziło ono wielu ojców, mężczyzn-nauczycieli, jak również niewielką grupkę pań – mam i nauczycielek.

Uczestnicy konferencji zastanawiali się, na czym polega wyjątkowa rola ojca w wychowaniu i edukacji dziecka. Czy zaangażowany ojciec to to samo co zaangażowana mama? A jeśli nie, to co stanowi o wyjątkowej jakości męskiej obecności w życiu dzieci? Takie kwestie pojawiły się na wstępie „męskich” rozważań.

Mężczyzna pod lupą

Spojrzeliśmy na ojcostwo z perspektywy statystyk, usłyszeliśmy też dziecięce głosy (o tym, co można robić tylko z tatą – np. zgubić się w górach, żeglować, robić rzeczy ekstremalne) i dowiedzieliśmy się (z pierwszej ręki!), jak to jest być tatą na wywiadówce w Mysiadle. Nasi ojcowie zgodnie podkreślali, że są w szkole często i że czują się tu u siebie. Głos zabrali również szkolni mężczyźni-nauczyciele, którym przyszło mierzyć się z prowokacyjnymi pytaniami ze strony prowadzącego.

Uczestnicy zastanawiali się także, w jaki sposób mamy mogą wesprzeć zaangażowanie ojców w wychowanie i edukację dzieci. Wnioski pań i panów były zbieżne: zaufać ojcom, nie krytykować, zostawić samych z dziećmi i wierzyć, że dadzą radę, a przede wszystkim dać przestrzeń!

A czym różni się mama od taty na wywiadówce? Według ankietowanych z naszego grona pedagogicznego wynika, że… czasem niczym. Może poza tym, że tata w większym stopniu dąży do konkretu, ma spory dystans oraz… więcej notuje. Ojcowie paneliści zinterpretowali to jako zbieranie danych do „wywiadu powywiadówkowego” w domu. Relacja „wszystko dobrze” może okazać się mało satysfakcjonująca;)

 

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Być, ale jak?

Jednym z wątków, który pojawił się podczas konferencji, była „jakość” obecności ojców w życiu dzieci. Bycie „fizycznie” w szkole (na zebraniach, świętach, spotkaniach, Jasełkach czy w tzw. „sytuacjach trudnych”) jest ważne, zwłaszcza dla młodszych dzieci. Niemniej jednak, jak podkreślali uczestnicy, warto mieć świadomość wagi „mentalnej” obecności ojców, która wyraża się poprzez zainteresowanie samopoczuciem dziecka, spędzanie czasu pozaszkolnego „tylko z tatą”, rozmowy i przekaz „z męskiego punktu widzenia”.

Niebagatelną kwestią w opinii wielu uczestników okazało się „natężenie” ojcowskiej uwagi w życiu dzieci – zbyt intensywna uwaga może odebrać dzieciom poczucie sprawczości, samodzielności, wystarczalności (a kto, jak nie ojciec, ma wysyłać komunikat „dasz sobie radę córko/dasz sobie radę synu”?). Natomiast zbyt mało zainteresowania i obecności ojca w życiu dziecka może powodować poczucie bycia mało ważnym w życiu taty. Ojcowie skonkludowali, że tu trzeba mądrze wyważyć, zdać się na wyczucie i męską intuicję.

Podziękowania

Ogromnie dziękujemy naszemu prowadzącemu, panu Grzegorzowi Grochowskiemu. Kolejny raz wywołał twórczy, ambitny i nie pozbawiony humoru ferment wśród naszej szkolnej społeczności. Mamy nadzieję, że po tym spotkaniu „odrobina genialności zasiana w każdym z nas” będzie kiełkować, kwitnąć i przynosić owoc. Zgodnie z logo naszej szkoły, które nas do tego zobowiązuje;)

Dziękujemy też wszystkim uczestnikom. Kto nie był, niech żałuje – męski pierwiastek, który na te kilka godzin wypełnił naszą salę gimnastyczną (a wyraził się w równych proporcjach przez konkret, inteligencję, humor i dystans) na długo pozostawi w nas pozytywne wspomnienia.

Szczególne podziękowania kierujemy w stronę panów: Jerzego Mroczka, Adama Kurdziela, Marcina Szuflickiego, Piotra Ślązaka (naszych ojców) i Damiana Gorczycy, Jacka Kierżka oraz Michała Wodeckiego (naszych nauczycieli). Drodzy Panowie paneliści – Wasze odważne, mądre głosy oraz świadomość wagi swojej roli, godności, z jaką ją pełnicie, zasługuje na podziw i największe uznanie. Dziękujemy!

Last but not least…

A na koniec… jeszcze jedna refleksja. Ta już „pokonferencyjna”. Olśniło mnie, że jest jeszcze jedna (pominięta w naszych rozważaniach) kategoria „mężczyzny w szkole”.

Cichy i niewidoczny. Najczęściej obstawia kulisy. To mężczyzna-mąż-nauczycielki. Od lat na charytatywnej służbie. Lata temu, w epoce „przed ksero” powielał materiały dla uczniów żony, wycinał karty, śpiewał piosenki, był testerem gier i zabaw, robił dekoracje do przedstawień. No i dzielnie znosił (z czasem nawet się nieźle wyszkolił) rolę pedagoga-asystenta: wie wszystko o problemach z Jasiem, Krzysiem i Zosią, współtworzy programy naprawcze, wysłuchuje relacji z lekcji. Oraz niezwykle skutecznie chłodzi emocje, zadaje trudne (i niestety właściwe) pytania i, co najgorsze, bardzo często MA RACJĘ. Za czym nauczycielki, „najmądrzejsze we wsi”, nie przepadają, ale co bardzo cenią. I czasem nawet tę rację przyznają. Czasem nawet to powiedzą.

Drodzy mężczyźni-mężowie-nauczycielek – dziękujemy za Waszą niewidoczną a bardzo cenną obecność. Wy też współtworzycie naszą szkołę.

Renata Dobrowolska

Wszystkim, którzy pragną inspirować się mądrym ojcostwem i rozwijać swoje kompetencje ojcowskie, polecamy inicjatywę i portal TATO.NET

Matematyka i kalorie

Ahoj!

To my! OptiZałoga!

To kolejna odsłona naszego projektu „Matematyka z klasą”. Tym razem dużo działaliśmy matematycznie i zrealizowaliśmy zajęcia „Ile kalorii jest w diecie sportowca?”. Dowiedzieliśmy się, czym są kalorie, co to takiego wartość energetyczna i wydatek energetyczny. Wiemy już, co jest ważne przy ustalaniu diety sportowca oraz ile kalorii powinniśmy dostarczyć naszemu organizmowi w ciągu dnia.

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Najciekawsze na zajęciach było to, że z pomocą naszych Pań mogliśmy obliczyć wartość energetyczną smakołyków, które chcielibyśmy zjeść. Na zakończenie każdy z nas mógł skomponować dla siebie zdrowy posiłek.

Nie możemy doczekać się kolejnych lekcji projektowych!

Gratka dla geografa

Rok 2019 przywitał nas bardzo radosnymi nowinami – nasza szkoła została zakwalifikowane do projektu „Zobaczyć świat oczami geografa…”, realizowanego przez Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.

Projekt skierowany jest do uczniów klas starszych (7 i 8), którzy poprzez udział w licznych warsztatach prowadzonych przez pracowników naukowych UW będą pogłębiać swoją wiedzę. Udział w projekcie pozwoli naszym uczniom rozwijać zainteresowania w zakresie nauk przyrodniczych i społecznych oraz kształtować kompetencje społeczne, które będą przydatne i ułatwią adaptację w nowym środowisku uczniowskim szkoły ponadpodstawowej.

Uczestnicy warsztatów, wraz z opiekunami, będą mieli zapewnione nieodpłatnie: noclegi na terenie Mazowieckiego Ośrodka Geograficznego (MOG), posiłki oraz transport autokarowy pomiędzy szkołą a MOG.

Przewidywany termin realizacji projektu: wiosna 2020 r.
(Podczas ustalania terminu dołożymy wszelkich starań, aby zrealizować projekt najwcześniej w maju – aby nasi uczniowie mogli się spokojnie przygotować do egzaminu ósmoklasisty).

Więcej informacji o projekcie „Zobaczyć świat oczami geografa…

Opti Załoga

Ahoj!

To my, Opti Załoga! Właśnie rozpoczęliśmy realizację scenariuszy matematycznych. Na zajęciach dowiedzieliśmy się, jak ważna jest matematyka w pracy projektanta mody. Dostaliśmy wcale niełatwe zadanie, ponieważ musieliśmy zaprojektować strój dla sportowca. A żeby było to możliwe, najpierw mierzyliśmy materiał, jakim były figury geometryczne, wypisywaliśmy zamówienie i pobieraliśmy je z hurtowni. Ciekawe, kto z nas zostanie słynnym matematykiem a kto sławnym projektantem mody;)

 

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Polonez na 100 par

Od pani Barbary Dajnowicz, którą gościliśmy w szkole razem z wileńskimi projektowiczami w październiku, dostaliśmy relację z obchodów Święta Niepodległości na Litwie. Serce roście, jak powiedziałby Jan Kochanowski! Dziękujemy!:)

„Mieliśmy bardzo dużo różnych patriotycznych imprez z okazji świąt w szkole i w mieście: 8 listopada było uroczyste odsłonięcie ul. im. L. Kaczyńskiego przy Samorządzie miasta, msza św. w Katedrze Wileńskiej po polsku (pierwszy raz od prawie 30 lat!), gdzie wszyscy wierni nie mieścili się w ogromnej świątyni. 11 listopada – uroczystości na Rossie, polonez (100 par) na Rynku, gdzie tańczyło wielu naszych wychowanków – obecnych i byłych. W tym dniu biało-czerwone flagi powiewały nawet przy Pałacu Prezydenta, na Placu Łukiskim, a Trzy Krzyże i 2 mosty były w ciągu kilku wieczorów w tych barwach. A do tego – coroczny odpust tz. Opieki MB Ostrobramskiej (od 11 do dziś), gdzie gromadzą się tysiące wiernych”.

Prezydent Grybauskaitė złożyła życzenia narodowi polskiemu

Dzień Niepodległości Polski w Gimnazjum im. Władysława Syrokomli

Polonez na placu Ratuszowym na stulecie Niepodległości Polski

„Wilenka” w hołdzie dzieciom i młodzieży sprzed lat

[Zdjęcie w nagłówku artykułu pochodzi ze strony Vilniaus miesto savivaldybė facebook.com/vilnius.lt]

 

Matematyka z klasą

Za nami kolejny etap naszego projektu „Matematyka z klasą”. Tym razem zrealizowaliśmy drugi z proponowanych scenariuszy kompetencyjnych, a mianowicie: „Jak się uczyć koncentracji uwagi?”.

Na zajęciach dowiedzieliśmy się, że koncentracja uwagi to niezwykle trudna umiejętność skupiania się tylko na tym zadaniu, które akurat wykonujemy. Wiemy też, że aby w ogóle wykonać trudne zadanie, niezbędne jest nasze pozytywne nastawienie.

W drugiej części zajęć mieliśmy możliwość uczestniczenia w treningu koncentracji uwagi. Próbie poddany został nasz wzrok, słuch i dotyk, a także umiejętność szybkiej reakcji na polecenia. Po każdym z ćwiczeń rozmawialiśmy o tym, co było nam pomocne, a co utrudniało wykonanie zadania.

W najbliższym czasie rozpoczynamy realizację scenariuszy matematycznych i, jako że na lekcjach towarzyszy nam geometria, spróbujemy dowiedzieć się… jak z trójkątów zaprojektować strój sportowy:)