19 kwietnia gościliśmy w szkole pana Marcina Sołodkiego, pedagoga i edukatora, specjalizującego się w promowaniu bezpiecznego korzystania z narzędzi mobilnych i internetu oraz twórczego wykorzystywania nowoczesnych technologii w edukacji.
Rodzice oraz nauczyciele uczestniczący w spotkaniu pogłębili wiedzę na temat aktywności dzieci i młodzieży w świecie wirtualnym oraz zagrożeń związanych z tą aktywnością. Należą do nich m.in. narażenie na szkodliwe treści, wulgaryzmy, pornografia, patostreaming, przemoc, nawoływanie do nienawiści, ale także cyberprzemoc (w tym wykluczanie, ośmieszanie, poniżanie).
Poruszony był również temat uwodzenia w sieci, tzw. groomingu.
Co może zrobić rodzic, co może zrobić szkoła, by ustrzec dzieci przed tymi zagrożeniami w świecie, w którym aktywność w sieci, zarówno dzieci, jak i dorosłych wzrasta z każdym rokiem?
- Rozmawiajmy z dziećmi o tych zagrożeniach – wzmożona świadomość jest pierwszym czynnikiem ochronnym. Nawet najmłodsze dzieci są w stanie zrozumieć, dlaczego zbyt dużo czasu spędzonego w sieci nie jest dobre dla naszego zdrowia oraz relacji z innym. Uczmy dzieci podstaw bezpiecznego zachowania w sieci, tłumaczmy, czemu służy.
- Świećmy własnym przykładem – dzieci modelują nasze zachowania. Starajmy się ustalić w domu pewne zasady dotyczące korzystania np. z telefonu oraz sami ich przestrzegajmy. Przykładowe zasady: nie korzystamy z telefonów/internetu przy stole, przed wstaniem z łóżka oraz przed snem. Również w szkole zasady korzystania z telefonów powinny być jasne i przestrzegane przez wszystkich uczniów. Im mniej wzroku w ekranie telefonów, tym więcej miejsca na zabawę, kształtowanie umiejętności społecznych, nawiązywania prawdziwych relacji.
- Rozłóżmy nasz rodzicielski parasol ochronny – załóżmy filtry na nasz domowy komputer, telefony dzieci, w przeglądarce internetowej (safe search), w Google Play. Zapoznajmy się z możliwościami, jakie mają same narzędzie mobilne w kwestii blokowania szkodliwych treści, ale także ze sposobami na limitowanie dostępności internetu o określonych porach. Miejmy udział w wyborze gier komputerowych, szukając znaku PEGI. Zainteresujmy się dodatkowymi aplikacjami typu Applock.
- Pokazujmy dzieciom i młodzieży, w jaki sposób można twórczo wykorzystać nowoczesne technologie, jak czerpać wiedzę, rozwijać swoje pasje, poznawać świat za pomocą internetu.
- Bądźmy towarzyszami dzieci, które w sieci stawiają swoje pierwsze kroki. Przydatne mogą okazać się strony takie jak necio.pl oraz aplikacje dla dzieci typu Best App.
- Stosujmy szeroko pojętą profilaktykę – dbajmy, by dzieci miały relacje „off-line” z rówieśnikami, zachęcajmy do uczestnictwa w pozaszkolnych klubach, kołach zainteresowań. Pielęgnujmy także wspólne spędzanie czasu w gronie rodziny. Budujmy w dzieciach poczucie wartości – zmniejszymy ryzyko sytuacji, gdy nasze dziecko staje się ofiarą uwodzenia w sieci.
- Bądźmy czujni – czy to, co się dzieje z moim dzieckiem to już uzależnienie od sieci/gier komputerowych? Jak reaguje ono na „odstawienie”? Czy nie staje się agresywne, nie odczuwa lęku związanego z nieobecnością w sieci (tzw. fear of missing out)? Jeżeli jako rodzice lub nauczyciele mamy podejrzenia o uzależnienie, rozmawiajmy o tym i szukajmy pomocy u specjalistów.
Serdecznie dziękujemy panu Marcinowi Sołodkiemu za bardzo ciekawie poprowadzony wykład, odpowiedź na wszelkie pytania, mnóstwo praktycznych informacji oraz bardzo wartościowe zakończenie dotyczące profilaktyki, którą, oprócz opowiadania o niej, stosuje z powodzeniem we własnej rodzinie. Wyszliśmy ze spotkania zainspirowani i bogatsi o nowe kompetencje.
Przydatne adresy, linki oraz telefony:
Konfiguracja kontroli rodzicielskiej w serwisie Youtube na urządzeniach z systemem Android
Konfiguracja kontroli rodzicielskiej w serwisie Youtube na urządzeniach z systemem iOS
dyżurnet.pl – zgłaszanie szkodliwych treści
116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
800 100 100 – telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci